سعید سجادی

سرمایه‌گذار، سرمایه‌پذیر، کارآفرین

افزایش سرمایه

سعید سجادی · 00:10 1402/01/25

هرگاه شـرکت بـرای توسـعه فعالیت‌های خـود به منابـع مالی جدید نیـاز داشـته باشـد، بـا پیشـنهاد هیئـت مدیره، سـهامداران شـرکت، افزایش سـرمایه را در جلسـه مجمـع عمومی فوق‌ العاده مورد بررسـی و رأی گیـری قـرار می‌دهنـد تا سـرمایه شـرکت بـه میزان مـورد نظر افزایـش یابد.

نمونه اولیه

سعید سجادی · 00:05 1402/01/25

نمونه اولیه الگویی اسـت بنیادی که مشـخصات و ویژگی‌های اساسـی کالاهـای مورد نظـر را دارد و مبنـای آزمـون و ارزیابـی قـرار می‌گیـرد.
 

معمولا نمونه اولیه، بخشـی از فرآیند تحقیق و توسـعه اسـت. طراحی، سـاخت و کاربـرد نمونـه اولیـه از آن جهـت ضروری اسـت کـه در این مرحلـه فرآینـد سـاخت مورد توجـه جدی قرار می‌گیرد.

طرح پیشنهادی

سعید سجادی · 23:59 1402/01/24

پروپوزال در لغت به معنای پیشنهاد است و در اصطلاح به عمل ارائه طرح، پیشنهاد و غیره به یک فرد یا گروهی از افراد گویند. بعد از برقراری ارتباط و گفتگوهای مقدماتی با مشتري در مورد نيازها و خواسته‌هايش از تعریف پروژه یا خرید خدمت/ محصول، لازم است شما پيشنهاد خود را در مورد روش حل مسئله برای کارفرما و پوشش نیازهای او تهیه نمایید و این پیشنهاد را جهت ارزيابي مشتري برای او ارسال کنید.


اين پيشنهاد را در دنیای کسب و کار »پروپوزال« می‌نامند. پروپوزال سندی مکتوب و رسمي است که در قالب آن ویژگی‌های فني محصول/خدمت و روش اجرايي خود را به مشتری اعلام می‌کنید.

 

پروپوزال شامل بخش‌هایی چون: بخش فني، بخش اجرايي، برآورد هزینه‌ها و شرايط قراردادی موردنظر شما است. پروپوزال معمولا برای پاسخگویی به درخواست رسمي مشتري براي دريافت پروپوزال (RFP) تهيه و به مشتري ارائه مي‌شود. 

حل مساله

سعید سجادی · 23:55 1402/01/24

فرآیند پیـدا کـردن راه حـل بـرای مسـائل دشـوار و یـا پیچیـده.
در تجـارت و صنعـت، به یک رشـته اموری گفته می‌شـود که مشکلاتداخلـی و خارجـی را آشـکار و بـه رفـع آن‌هـا اقدام می‌شـود.

جذب سرمایه پیش بذری

سعید سجادی · 23:52 1402/01/24

در ایـن مرحله سـرمایه گذاری، مقـدار اندکی منبع مالی جهت تحقق ملزومـات جـذب سـرمایه پیش بذری (از تشـکیل تیم تـا تولید نمونه اولیه) تأمین می‌شـود.

پیش شتابدهنده

سعید سجادی · 21:40 1402/01/11

دوره‌های مشـارکتی اسـت که معمولا ۷ یا ۸ روز (پشت سر هم یا هفتـه‌ای یـک روز) بـرای اسـتارتاپ‌هایی که در مراحل سـاخت اولیه بـه سـر می‌برند، برگزار می‌شـود.

پیش شـتاب دهنده‌ها بـا برگزاری جلسـات آموزشـی زیر نظر مربیـان با تجربه و به صـورت هفتگی، تمام جنبـه‌هـای کلیـدی ایجاد یک کسـب و کار را بـرای کار آفرینـان تازه کار، طراحان و توسـعه دهندگان پوشـش می‌دهند تا یک محصول و یـا ایده‌ی اسـتارتاپی مقیاس پذیر را تسـت و تایید نمایند.

ارزش گذاری پیش از سرمایه‌گذاری

سعید سجادی · 21:35 1402/01/11

عبارت است از ارزش‌گذاری یک شرکت یـا دارایی پیـش از واگذاری بخشی از سهام یـا تأمین مالی.

ایـن مقـدار معمولا از حاصل ضرب نسبت هزینه-فایده در درآمدهای دوره‌ای یا تخمین بر اسـاس تحلیل قیاسی بـا بنگاه‌های مشابه بدست می‌آید.

بازار بالقوه

سعید سجادی · 21:30 1402/01/11

یک بـازار بالقـوه بخشـی از بازار اسـت که در آینـده می‌توانیـد آن را بدسـت آوریـد.

ایـن بـازار شـامل تمام افـرادی می‌شـود کـه در حال حاضر از شـما خرید نمی‌کنند اما ممکن اسـت مشـتری شـما شوند.


ممکن اسـت محصولات و کالاهای جدیدی را بخرنـد که هنوز تولید نکـرده‌ایـد یـا ممکـن اسـت محصولات و کالاهایی را بخرنـد که در آینـده توسـعه مـی‌دهیـد، بازاریابی مـی‌کنید یـا تحت برنـد خود یا دیگـری معرفی مـی‌کنید.

ارزش گذاری پس از سرمایه گذاری

سعید سجادی · 21:25 1402/01/11

روشی جهت تبیین ارزش یک شرکت پس از واگذاری بخشی از سهام یا تأمین مالی می‌باشد. این مقدار از حاصل ضرب کل تعداد سهام در قیمت بازار هر سهم (پس از سرمایه‌گذاری یا واگذاری سهام) بدست می‌آید.

پیوت

سعید سجادی · 23:35 1402/01/09

هر تکنیکالیسـتی برای شـروع تحلیـل نیـاز دارد تا یک سـری نقاط را بـه عنـوان نقـاط مهـم شناسـایی و بر اسـاس ایـن نقاط رونـد‌ها را تشـخیص و یـا ابـزار‌هـا را رسـم کنـد.

در علم تکنیـکال به ایـن نقاط کلیدی پیوت اتلاق می‌گردد. پیوت‌ها نقاطی هسـتند که چرخش‌ها و تغییـر جهـت‌هـا در آن‌ها شـکل می‌گیرند.

ارائه پیچ

سعید سجادی · 23:32 1402/01/09

مجموعه‌ای از گفتمان جهت متقاعد سـازی مخاطبین براسـاس یک اسـتراتژی ارائـه از پیـش تعییـن شـده محصول/خدمـت، بـه منظـور برقـراری تعاملات مشـترک می‌باشـد.

حق ثبت اختراع

سعید سجادی · 23:28 1402/01/09

ثبت حقـی اسـت کـه از سـوی دولـت بـه مختـرع داده می‌شـود و بـه وی اجـازه می‌دهـد دیگـران را از سـاخت، فـروش و بهره‌بـرداری از اختـراع بـرای مـدت زمانی مشـخص بـاز دارد. 

سیسـتم پتنـت، در حقیقـت بـرای تشـویق نوآوری‌هایـی کـه بـرای جامعـه سـودمند و منحصر به فـرد هسـتند، طراحـی و اجـرا شـده اسـت.

برون سپاری

سعید سجادی · 00:11 1402/01/05

برون سـپاری، قـراردادی اسـت کـه میـان شـما و یک شـرکت دیگر بسـته می‌شـود تـا بخشـی از وظیفـه، عملیـات، کار یـا فرآینـدی که قرار بوده اسـت توسـط کارمندان شـرکت شـما انجام شـود، در مدت زمان مشـخصی توسـط آن شـرکت انجام شـود.

این فرآیندهای برون سـپاری کـه قرار اسـت توسـط گـروه دیگـری انجـام شـوند می‌توانند درون شـرکت شـما یـا بیـرون از آن انجام شـوند.

سهام تشویقی کارکنان

سعید سجادی · 00:08 1402/01/05

سهامی است که به مرور زمان به واسطه حضور یک کارمند توانمند و مستعد به او تعلق می‌گیرد. بنیان گذاران معمولا در استارتاپ‌ها ۵ الی ۲۰ درصد از سهام شرکت را برای تخصیص به کارمندان تخصیص می‌دهند.


این کار با هدف حفظ استعدادها و جلوگیری از خروج آن‌ها به دیگر شرکت‌ها انجام می‌شود. بطور مثال یک کارمند ارشد ممکن است سالانه 5.0 درصد از سهام شرکت را طی ۵ سال صاحب شود (سالانه 1.0 درصد)

تحلیل فرصت

سعید سجادی · 00:05 1402/01/05

مطالعه و بررسـی دقیـق یـک فرصـت بـرای مشـخص کـردن میزان عملـی بـودن آن.

ایـن تحلیـل شـامل بررسـی امـکان عملـی شـدن از لحـاظ بازاریابـی، فنـی و مالـی اسـت.

نوآوری باز

سعید سجادی · 05:14 1402/01/02

اصطلاح نوآوری باز اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط هنری چسبرو ابداع شد. در گذشته محصولات جدید به صورت محرمانه و در پشت درهای بسته تولید می‌شدند، اما امروزه گروهی یکپارچه از مشتری‌ها، محققان، تامین‌کننده‌ها و شرکا در فعالیت‌های نوآورانه شرکت می‌کنند.


باز بودن درب‌های فرايند نوآوری معمولا در مرحله کشف ایده‌ها و مرحله توسعه اتفاق می‌افتد.