سعید سجادی

سرمایه‌گذار، سرمایه‌پذیر، کارآفرین

حقوق مالکیت فکری

سعید سجادی · 15:25 1401/04/27

حقوق مالکیت فکری بـه حقوقـی گفتـه می شـود کـه بـه صاحبـان آن حـق بهـره وری از فعالیت هـای فکـری و ابتـکاری انسـان را می دهـد و ارزش اقتصـادی و قابلیـت داد و سـتد دارد ولـی موضـوع آن شـیء معین مادی نیسـت.

حقـوق پدید آورنـدگان آثـار ادبـی یا هنری یـا مالکیت ادبـی و هنری معـروف بـه حـق مؤلف یا حق تکثیـر، حق اختراع، حقوق بر مشـتری مانند سـرقفلی حق تاجران و صنعتگران نسـبت به نام، علائم تجارتی و صنعتـی و اسـرار تجـاری معـروف به مالکیـت تجارتـی و صنعتی از انـواع مالکیت هـای فکری اسـت.

سرمایه گذار سازمانی

سعید سجادی · 15:15 1401/04/27

سرمایه گذار سازمانی

سازمان های بزرگی هستند که ذخایر چشمگیر نقدینگی که لازمه سرمایه گذاری می باشند، را در اختیار دارند.

با عنایت به پتانسیل و دانش قابل ملاحظه این دسته از سرمایه گذاران در راستای حفظ منافع خویش، ایشان براساس قوانین و مقررات ثبتی محدودیت های کمتری نسبت به سرمایه گذاران خرد دارند.

نوآوری

سعید سجادی · 15:11 1401/04/27

نوآوری خلـق ارزش از طریـق ایده هـای نـو، خدمـات نو و یـا راه های نـو برای انجـام کارهاسـت؛

به عبارت دیگر نـوآوری فرآیند تبدیل ایـده یا اختراع بـه محصـول یـا خدماتی اسـت کـه ارزش ایجاد می کنند و مشـتریان حاضرند بـرای آن پـول پرداخت کنند.

عرضه عمومی اولیه

سعید سجادی · 17:05 1401/04/20

عرضه عمومی اولیه اولیـن ثبـت و فـروش سـهام یـک شـرکت خصوصـی در بازار سـهام اسـت.

آخریـن گام بـرای نیـل بـه موفقیت در هـر شـرکتی، رفتن به میـان مـردم و عمومـی شـدن آن اسـت کـه از آن به عنـوان عرضـه عمومـی اولیـه سـهام یـاد می شـود.

عرضـه اولیـه سـهام به صـورت فراخوان عمومی برای خرید سـهام یک شـرکت توسـط واسـطه هایی چـون بورس، مؤسسـات اعتبـاری و بانک های تجاری انجـام می گیرد. از ایـن کار بـه میـزان زیاد برای انتشـار سـهام و اوراق قرضـه و افزایش سـرمایه اسـتفاده می شود.

تاثیر گذاران

سعید سجادی · 17:00 1401/04/20

تأثیرگذاران

افرادی که به دلیل نفوذ، دانش، موقعیت یا رابطه، قدرت تحت تأثیر قرار دادن تصمیمات خرید دیگران را دارند.

در خریدهای شخصی مصرف کنندگان نهایی، اعضای گروه همسالان یا گروه مرجع و در خرید سازمانی، کارمندان داخلی (مهندسان، مدیران و خریداران) یا مشاوران خارجی به عنوان تأثیر گذاران عمل می کنند.

مرکز رشد فناوری

سعید سجادی · 16:55 1401/04/20

مرکز رشد فناوری

مرکـز رشـد یـا انکوباتـور، یکـی از ابزارهـای رشـد اقتصادی اسـت که بـه منظـور حمایـت از توسـعه دهنـدگان نـوآوری و فناوری تأسـیس می شـود و بـا ارائـه امکانـات و تسـهیلات عمومـی، زمینـه پـا گرفتن شـرکت های جدیـد را فراهم می کنـد.

اسـتفاده از مراکز رشـد، امروزه بـه عنـوان یکـی از ابزارهـای پذیرفته شـده بـرای تبدیـل خلاقیت ها و دسـتاوردهای علمـی و تحقیقاتـی بـه محصـولات قابل ارائه بـه بازار و توسـعه کارآفرینـی محسـوب می شـود. انکوباتورهـا یـا مراکز رشـد، مراکـزی هسـتند که بـرای پرورش یـا ایجاد کسـب و کارهای کوچک ایجـاد می شـوند.

انکوباتورهـا طرح هایـی مبتنـی بر نوآوری هسـتند و از کادر مدیریتـی کوچکی تشـکیل می شـوند. این مراکـز دارای مکان فیزیکی و تسـهیلات مشـترک هستند.

ایده

سعید سجادی · 16:50 1401/04/20

ایده

ایـده در یـک نـگاه کلـی بـه خلاقیت ها و تراوش هـای ذهنی انسـان گفتـه می شـود. فکـر یا اندیشـه خلاق کـه تلاش می کنـد یک مفهوم یا هـدف را ارائـه دهد.

یکپارچه سازی افقی

سعید سجادی · 16:45 1401/04/20

یکپارچه سازی افقی

ادغـام شـرکت هایی کـه مرحلـه تولیـد یکسـانی در صنایع مشـابه یا متفـاوت دارنـد.

زمانـی کـه هـم محصـولات و هـم شـرکت ها مشـابه هسـتند، یکپارچه سـازی افقـی به صـورت ادغـام رقبـا انجام می شـود و زمانـی کـه همـه تولید کننـدگان یـک محصول یـا خدمـت در یک بـازار ادغام می شـوند، انحصار ایجاد خواهد شـد. اگـر فقط چند رقیب باقـی بماننـد، ایـن یک انحصار چند جانبـه نامیده می شـود.

راهبرد برداشتی

سعید سجادی · 16:10 1401/04/19

راهبرد برداشتی توقـف برنامـه ریـزی شـده یـک محصـول در انتهـای چرخـه عمـر، زمانیکـه بیشـترین میـزان سـود فـروش حاصـل شـده اسـت.

در این اسـتراتژی کلیه هزینـه های بازاریابی محصول حذف شـده و محصول تـا زمانیکـه درآمـد فـروش از حد تعیین شـده کاهش نیافته بواسـطه محـرک هـای فـروش ذات خـود، فـروش خواهد داشـت.

مرحله رشد

سعید سجادی · 16:05 1401/04/19

مرحله رشد

مرحلـه سـوم در چرخـه عمـر محصـول کـه در آن درآمـد حاصـل از فـروش به سـرعت افزایـش می یابد و سـود به اوج می رسـد و بعـد از آن، مرحلـه افـول آغاز می شـود.

فریلنسر

سعید سجادی · 15:55 1401/04/19

فریلنسر

فریلنسرها غالبا تحت عنوان شاغلین خویش فرما تلقی می شوند و در انتخاب پروژه ها و شرکت های همکار آزادی عمل دارند.

بنیان گذار

سعید سجادی · 15:50 1401/04/19

بنیانگذار

بـه شـخصی کـه اسـتارتاپ را راه انـدازی می کنـد بنیان گـذار گفتـه می شـود.

ایـن اشـخاص معمولا علاقه ای به کار کردن برای دیگران ندارنـد و بـاور دارنـد که می تواننـد با تلاش های بی وقفه خـود دنیا را تغییـر دهنـد. ایـن افـراد می توانند با تعدادی از دوسـتان خـود در این راه شریک شوند و وظایف سنگین را بین خودشان تقسیم کنند.

ادغام به سمت جلو

سعید سجادی · 15:45 1401/04/18

ادغام به سمت جلو

نوعـی ادغـام عمـودی اسـت کـه در آن نهاد تولیـد کننده، بـه منظور بهـره منـدی از صرفه مقیاس و افزایش سـهم بازار، شـبکه توزیع خود را در سـاختار خویـش ایجـاد یا ادغـام می کند.

راهبرد خروج

سعید سجادی · 15:40 1401/04/18

راهبرد خروج

راهبرد خروج روشی است که سرمایه گذار (معمولا سرمایه گذار مخاطره پذیر) برای خروج سرمایه گذاری خود از یک شرکت یا کسب و کار در صورت شکست یا ایجاد مشکلات قابل توجه برای آن اتخاذ می کند.

خروج

سعید سجادی · 15:30 1401/04/18

خروج بـه زمانـی گفتـه مـی شـود کـه یـک بنیانگـذار یـا سـرمایه گـذار از اسـتارتاپ خارج می شـود و سـود حاصـل از تلاش یا سـرمایه گذاری خـود را نقـد مـی کند. معمولا خـروج در زمـان IPO و یـا A&M اتفاق مـی افتد.

اعطای سهام

سعید سجادی · 15:25 1401/04/18

اعطای سهام

فرآیند تدریجی اعطای سهام به یک فرد است. در اعطا کردن، فرد (کارمند استارتاپ و یا حتی بنیانگذار استارتاپ) به مرور زمان و بر اساس تحقق اهداف و سنجه های تعیین شده، مالک بخش مشخصی از سهام شرکت می شود.

در بسیاری از قراردادهای جذب سرمایه، از وستینگ برای حفظ بنیانگذاران استارتاپ تا چند سال آینده در استارتاپ استفاده می شود. در واقع اگر بنیانگذاری زودتر از موعد استارتاپ را رها کند، بخشی از سهام خود را از دست خواهد داد.

تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام

سعید سجادی · 15:17 1401/04/18

تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام

ایـن مـدل ابـزاری بـرای خیریـه هـا یـا سـایر اشـخاص/ نهادهایی که بـرای پـروژه هـای خیرخواهانه یـا اجتماعـی بدنبال تأمیـن مالی می باشـند، جهت گرد هـم آوری آنلاین جامعه و ایجـاد امکان کمک مالی ایشـان برای پروژه می باشـد.

همچون اغلب مؤسسـات خیریه رسـمی کـه این امر را از طریق وب سـایت شـان انجام مـی دهند، تأمین مالی جمعـی بـرای سـازمان هـای کوچک و عمـوم مردم نیز جهـت تأمین مالـی بـرای اهداف شـخصی و خیرخواهانـه آن ها رایج می باشـد.

سهم

سعید سجادی · 15:25 1401/04/17

سهم

در شـرکت های سـهامی، سـرمایه شـرکت به سهم تقسـیم می شود.

سـهم قسـمتی از سـرمایه شرکت سـهامی است که مشـخص کننده میـزان مشـارکت، تعهـدات و منافـع صاحـب آن در شـرکت سـهامی می باشد.

اکوسیستم کارآفرینی

سعید سجادی · 15:22 1401/04/17

اکوسیستم کار آفرینی اکوسیسـتم کار آفرینـی، به مجموعه افـراد، سـازمان ها، روش ها، قوانین، رویدادها و ... در یک محدوده جغرافیایی گفته می شـود که بر فعالیت هـای کار آفرینـی (و نـه اشـتغال زایی) در آن منطقـه، اثر می گذارد. هر نهـادی کـه به طور بالفعل و یا بالقوه مشـوق و حامی کار آفرینی اسـت ذی نفـع اکوسیسـتم کارآفرینـی به حسـاب می آیـد. ماننـد: ارگان های دولتـی، دانشـگاه ها، بانک هـا، کار آفرینـان، مراکـز رشـد، مراکـز شـتاب دهی، رهبـران اجتماعی، نماینـدگان نیـروی کار و ....